vožnja biciklom po snijegu

Ja osobno svaki dan idem biciklom na posao pa tako i kad padne snijeg pa ću u daljnjem tekstu iznijeti neke činjenice i napisati koji savjet.
Disklejmer: sve napisano su moja razmišljanja i iskustva i ne tvrdim da je to zaista tako i da se i vi morate toga pridržavati.

poučna staza na Sopotu
Dakle, pao je snijeg i vi ste čvrsto odlučili okušati se u vožnji po snijegu. Ono što vas odvraća od tog nauma je činjenica da vam se i kao pješaku skliže pod nogama - a kako li je tek na biciklu? Osim ako ne nosite cipele za slobodno penjanje sigurno nemate obuću koja je "gumastija" od gume na biciklu. Osim toga gume su uže od vaših cipela a masa vas i bicikla "pritišće" gumu uz podlogu pa je  tako bolji "spoj" gume i snijega, odnosno leda.


1. ne planirajte dugačku vožnju. Razloga za to je više:
- ako se nikad niste vozili po zimi&snijegu nemate osjećaj koliko je naporna takva vožnja. Zimi se brže umorite, tlo je sklisko pa to zahtjeva dodatnu energiju za održavanje ravnoteže, snijeg predstavlja značajan otpor kotrljanju kotača (kao da se vozite kroz pijesak).
- ne smijete zanemariti ni činjenicu da lako možete pasti ili vam se bajk može pokvariti pa morate nekog pozvati u pomoć...a ako je vani veliki minus ili dubok snijeg a ceste nečišćene pomoć neće tako brzo doći.

2. po gradu se vozite stazom.
Iako je to protuzakonito sigurnije je voziti se stazom nego po cesti jer ako padnete na cesti lako se može desiti da vas pokupi auto koji se vozi iza vas. Kada se ceste očiste od naslaga snijega onda se vozite cestom ali opet uz oprez jer su naslage snijega od ralice uz rub a lako možete naletiti i na "crni led", odnosno led koji se ne vidi na cesti. Na cesti se pazite zebre, one nacrtane. Ta boja je jako skliska kad se topi snijeg a pogotovo zna biti opasno kad zebru ne vidite ispod tankog sloja snijega.

led koji se ne vidi jer je podloga crna predstavlja veliku opasnost

Van grada su ceste obično bolje očišćene nego u gradu ali daleko je zabavnije otići negdje gdje nema auta (npr. Sopot) i voziti se van ceste.

Neugaženi, mekani snijeg iako izgleda kao nešto u što bi se trebalo uletjeti kotačima nije baš toliko bajk-frendli. U njemu je vrlo teško pomicati volan i obično slijedi pad.

Snijeg kao takav nije opasan kao led ali zapunjava ripne na gumama i guma vrlo brzo gubi grip. Da bi smanjili proklizavanje zadnjeg kotača nemojte ustajati sa sjedala odnosno pokušavajte što više sjediti.

3. vozite polako
Kada krenete i savladate prvi osjećaj nesigurnosti otkriti ćete da je zabavno voziti se biciklom po snijegu i vjerojatno povećati brzinu . No, zaustavljanje na snijegu nije baš jednostavno kao po suhoj cesti jer nema tolike sile trenja. Osim toga ako zakočite prednjom kočnicom i kotač se blokira, padate odmah. Kočenje na snijegu zapravo nije ni potrebno zbog velikog otpora kotrljanja što ćete osjetiti čim prestanete vrtiti pedale. Ako se vozite brzo i padnete veće su šanse za teže ozlijede, pogotovo ako padnete na zaleđeni asfalt. No, padovi na snijegom pokrivenu zemlju nisu toliko bolni i opasni pa je sigurnije voziti se van ceste.

4. odjenite se prikladno
Odmah treba reći da ćete par puta pogriješiti kako god da se obučete. Zato nemojte slijediti moje savjete nego isprobajte razne kombinacije sami. Generalno, ja se oblačim ovako:
- ako idem na posao ili se vozim po gradu, dakle kraće relacije gdje se neću ugrijati gibanjem tijela, oblačim se kao da idem pješice, dakle da mi je toplo čim izađem iz kuće. Na taj način će mi biti toplo i na biciklu a kad stanem neću se smrznuti.
- ako idem na dulju vožnju, oblačim se tako da mi je hladnjikavo kad izađem iz kuće. A nakon par minuta vožnje i gibanja hladnoća nestaje. Ako se predebelo obučete biti će vam neugodno toplo i uznojiti ćete se a to nije dobro kad je vani jako hladno. Osim toga debela odjeća smanjuje pokretljivost tijela.


Gdje ne možete pogriješiti? Pa najhladnije će vam biti po dlanovima i stopalima pa tu nemojte nasjedati reklamnim trikovima proizvođača sportske opreme koji nude super tanke a tople rukavice i patike/cipele/čizme. Osim što ćete to platiti prilično i dalje ćete se smrzavati. Po mom skromnom iskustvu za ruke su najbolje rukavice model "stigo ćumur" i to što toplije to bolje.


 Pri vožnji vam ledeni zrak stalno cirkulira oko dlanova a prsti se ne miču jer njima držite volan pa ako su rukavice bez odgovarajuće izolacije brzo ćete to osjetiti.
Ista je stvar i sa stopalima, ja nosim najtoplije čizme/gojzerice koje imam, tu su mi se pokazale najbolje one iz lidla po sto i kusur kuna koje su pri normalnim temperaturama sparne i tvrde no na biciklu su idealne. Vlasnicima SPD ili sličnih clipless rješenja nikako ne preporučam korištenje istih jer je metalna kopča ispod prstiju u cipelama povezana sa hladnim metalom pedala koje su opet povezane s hladnim biciklom i tu ne pomažu nikakve navlake za cipele i slično.
Naočale su must-have, ali trebate voditi računa o slijedećem: vožnja po snijegu je spora i naporna uz poneki silazak s bicikla. Pri tome obično upušete topli  i vlažni zrak iz pluća ispod naočala a vlaga iz zraka se kondenzira na hladnom staklu pa imate problem. Njega možete riješiti sa naočalama koje se ne magle, odnosno brzo se odmagle kad se poćnete kretati. Osim "normalnih" naočala možete koristiti i skijaške naočale koje su razvijene za hladnoću i vožnju po snijegu.

Dakle, sjedite na bicikl i uživajte u zimskim radostima!

1 komentar:

  1. Jedna od zanimljivijih zimskih aktivnosti, vrlo je uzbudljivo voziti bicikl po snijegu, a pogotovo po nekoj zaleđenoj stazi. bicikli

    OdgovoriIzbriši